Crusty Flatbread van World of Warcraft

donderdag, februari 02, 2017


Al járen ben ik een fervent World of Warcraft speelster; soms kan ik maanden achtereen veel spelen en soms kan ik het ook volledig links laten liggen; dit jaar besloot ik om mijn World of Warcraft skills weer eens af te stoffen.  Ik had een hoop in te halen!

In dit enorme MMORPG spel kun je ook allerlei recepten koken; sommige klinken aantrekkelijker dan anderen maar dat ze creatief bedacht zijn is een feit.

Vorig jaar is er een heus World of Warcraft kookboek op de markt gebracht met veel van de recepten die spelers in het spel ook kunnen maken. Ik werd hier ontzettend enthousiast van, want met regelmaat heb ik mij afgevraagd hoe het gerecht dat ik maakte in de game zou smaken (wie is er nou níét benieuwd hoe een Spiced Blossom soup smaakt?!).

Ik moest dat kookboek dus écht hebben! Het is geschreven door de fantasie-liefhebber Chelsea Monroe-Cassel en het is echt een prachtig kookboek; zeer creatief ook, aangezien veel van de recepten van het spel niet echt zijn zoals de Dragonbreath Chili of de Batwings! Het boek bevat mooie foto's, prachtige illustraties uit het spel, duidelijke en veelal simpele recepten.

Niet alle recepten zijn vegetarisch, veganistisch of glutenvrij, maar achterin het boek staat wél welk recept met enkele aanpassingen aangepast kan worden in het hierboven genoemde. En ach, tegenwoordig zijn er zulke heerlijke vleesvervangers op de markt die absoluut niet onderdoen voor echt vlees, veel gezonder zijn en vaak ook daadwerkelijk naar het nagemaakte vlees smaken. Ik kijk er dus naar uit om de vleesgerechten in het kookboek zélf te vegetariseren of veganiseren met enkele van deze vleesvervangers. Het boek spoort ook aan je eigen creativiteit te ontdekken en gerust aanpassingen aan de recepten te maken.

Het eerste wat ik maakte uit het kookboek was het Crusty Flatbread met rozemarijn; een recept dat bij voorbaat al veganistisch was. De enige (kleine) aanpassing die ik heb gemaakt, is in plaats van gewone olijfolie gerookte olijfolie te gebruiken om de bovenkant van het deeg mee te bestrijken. Ik ben echt dol op die rokerige touch, zéker in combinatie met de smaak van rozemarijn.

Veel mensen vragen mij waar ik de gerookte olijfolie vandaan haal daar het nog niet veel te verkrijgen is in Nederland; ik heb bij het ingrediëntenlijstje een linkje geplaatst naar een goede gerookte olijfolie in een prachtig flesje (het oog wil ook wat toch?). Dit recept is uiteraard ook heerlijk met gewone olijfolie.

Brood maken is absoluut niet mijn expertise en dat is in het verleden vaak gebleken wanneer het te droog was of the veel smaakte naar bloem. Echter, dit recept is zó simpel dat het zelfs mij lukte om dit recept te doen slagen.

Dit crusty flatbread combineert heerlijk met jam of hummus.

Ingrediënten
  • 1 3/4 kopje bloem
  • 1 eetlepel fijngehakte, verse rozemarijn
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 3/4 theelepel zout
  • 1/3 kopje olijfolie  
  • gerookte olijfolie om het deeg mee te bestrijken
  • 1/2 kopje water
  • grof Keltisch zeezout

Verwarm de oven voor op 230C.

Meng alle droge ingrediënten en de rozemarijn in een grote kom. Voeg de olijfolie toe en geleidelijk ook het water. Kneed het enkele minuten totdat het deeg zich losmaakt van de zeikant van de kom.

Strooi wat bloem op het oppervlak en kneed het deeg enkele minuten.

Verdeel vervolgens het deeg in drie stukken en rol één stuk daarvan op een bakplaat bekleed met bakpapier in een schijf. Bestrijk de bovenkant van het deeg met wat gerookte olijfolie en besprenkel het met grof Keltisch zeezout.

Plaats het in het midden van de oven en bak het voor ongeveer 8 á 10 minuten, tot het een mooie goudbruine kleur krijgt.

Laat de flatbreads afkoelen als het klaar is alvorens je het in stukken breekt om te serveren.






You Might Also Like

0 reacties

Google+ Followers

Populaire posts

Pinterest