Zelf kruidenzout maken

maandag, maart 06, 2017


In onze pantry staan vele soorten zout: Deens viking rookzout (oh, die geur is echt hémels), zwart lava zout, Himalaya zout, Hibiscus zout, Keltisch zeezout enzovoorts; ik hou er van! Mijn zout 'obsessie' heb ik echt van mijn moeder. Maar waar ik vroeger nog onwetend heel veel keukenzout over mijn maaltijden strooide, doe ik nu echter wel wat rustiger aan; teveel zout is nooit goed natuurlijk.

Tegenwoordig gebruik ik enkel en alleen nog maar 100% natuurlijk zout, en dan met name Keltisch zeezout van het merk Gezond & Wel. Dit Keltisch zeezout is nog vochtig, niet geraffineerd, niet gewassen en gemalen en wordt gewonnen op een traditionele manier in Guérande, Frankrijk. In deze plaats liggen nog steeds door Kelten aangelegde zoutmoerassen; via een gangenstelsel wordt het zeewater naar deze moerassen geleid. Een proces dat twee weken duurt.

Écht, puur zeezout zoals het hierboven genoemde bestaat uit maar liefst 84 mineralen en spoorelementen. Een goede zeezout is vaak nog wat vochtig als je het koopt, en dat is belangrijk daar magnesium een waterminnend mineraal is welke verloren gaat als het gewassen en gedroogd wordt.

Met dit zout maak ik zo nu en dan graag mijn eigen soorten kruidenzout.


Kruidenzout zélf maken is ontzettend makkelijk, veelzijdig en ook erg leuk om te doen. Je kunt zelf kiezen welke kruiden je gebruikt en het enige wat je hoeft te doen zijn de kruiden fijnhakken, drogen, en mengen met het zeezout.

Voor dit kruidenzout heb ik gekozen voor rozemarijn, tijm, knoflook en basilicum. Je kunt zelf bepalen hoe fijn je de textuur van het zout wilt hebben, maar ikzelf kies toch vaak voor de 'rustieke' optie zoals je kunt zien op de foto.

De smaak van de kruiden trekt snel in het zout, waardoor je gerechten extra smaak krijgen.
 

Ingrediënten
  • grof zeezout
  • paar takjes kruiden (ik gebruikte basilicum, tijm, rozemarijn)
  • 2 teentjes knoflook

Hak de kruiden zo fijn mogelijk.

Pel de knoflook en hak deze zo klein mogelijk. Meng het met het zeezout en laat het een paar minuutjes staan. Vijzel het vervolgens goed samen met het zeezout. Doe er de kruiden bij en meng het goed door elkaar. Als je een fijn kruidenzout wilt, vijzel het dan tot het zout de textuur van grof zand heeft.

Je kunt het kruidenzout 2 á 3 dagen laten drogen op bakpapier op een luchtige plek (soms sla ik dit proces over, soms niet), om het vervolgens in een klein weckpotje te doen. Dit kruidenzout kun je ongeveer 2 maanden bewaren.




You Might Also Like

0 reacties

Google+ Followers

Populaire posts

Pinterest